Esej o následcích a příčinách jedné hospodské rvačky
I. Úvod
II. Chuchelská pranice
III. Rozdílné interpretace
IIIa. Zpráva deníku Bohemia
IIIb. Zpráva Národních listů
IV. Rozbor textů
V. Závěr
Českoněmecký
spor má své kořeny dlouho před revolucí roku 1848. Pomalu k němu dorůstal během
předchozích staletí, aby pak během revolučního roku nezadržitelně vyrostl do
stavu, setrvalé vzájemné nechuti, až nenávisti. Incident, dobovým tiskem
nazvaný Chuchelská pranice, je dokonalým příkladem.
Jestliže
ale před revolučním obdobím existoval jakýsi česko-německý intelektuální spor,
pak jej revoluce 1848/1849 prohloubil strach z budoucnosti, kterou si oba
národy obzvlášť v Čechách představovaly zcela odlišně. Češi chtěli získat vliv
na dění v rakouské monarchii, proměněné na federalistických a
austroslavistických principech. Naopak čeští Němci snili o velkoněmeckém
sjednocení, včetně českých a alpských zemí. Představy Čechů a Němců, týkající
se blízké politické budoucnosti byly zcela protichůdné a nedávaly žádný prostor
ke smíru.
Krizi
vztahů prohlubovala i nešikovná politika císařské vlády, která přistupovala ke
každému národu odlišně, příkladem toho může být vyhovění uherským požadavkům a
takřka neústupný postup proti Čechům, ale i Němcům. Události revolučního roku a
poté následujících období změnily nejasné pocity národní sounáležitosti ve
zřetelné sebeuvědomění obou národů a v politický program.
Lze
říci, že revoluce v Rakousku a v českých zemích napomohla ke zformování obou
národů a definovala politické chápání pojmu „národ“ v duchu nacionalismu. Proti
němu, jak předpovídal František Palacký v roce 1849, bylo zbytečné „… všechno
stavění hrází,“ jelikož „… všeliké výmysly a prostředky lidské proti němu
neměly by lepšího účinku nežli foukání proti větru, kterýmž jeho směr ani
odvrátiti ani změniti se nedá.“
Notoricky známé je Palackého tzv. Psaní do Frankfurtu, v němž odmítl
zúčastnit se těchto voleb s tím, že podstata českého snažení o vlastní identitu
by tímto byla smazána.
Během
revoluce Češi a Němci prožívali dramatický politický rozchod, který se v 60.
letech 19. století po obnovení ústavnosti a prohloubení politické liberalizace
změnil v neustále trvající státoprávní a národnostní boj, v němž aktivněji
vystupovali Češi, jelikož chtěli změnit jim nevyhovující podmínky. Od 60. let
19. století koncept národní identity zvítězil jak na české, tak i na německé
straně, aby přivedl v roce 1918 habsburskou monarchii k pádu a o dvacet let
později Evropu k patologickým excesům během 2. sv. války.
II. Chuchelská pranice
Pnutí
mezi oběma národy přiživila Stremayrova jazyková nařízení. Ty roku 1880, 19.
dubna pro Čechy a 28. dubna pro Moravu, vydala vláda Eduarda Taaffeho (ministr
vnitra Eduard Taaffe a ministr spravedlnost Karl von Stremayr). Zajišťovala
rovnoprávné postavení češtiny pro komunikaci se státními úřady. Podle nich byl
státní úřad povinen odpovědět na žádost v jazyce podání.
Název
pro incident v Chuchli z úterý 28. června 1881, tedy Chuchelská pranice, též
Chuchelská bitka, Chuchelská řež, německy Kuchelbader Schlacht, se jako název
pro tento incident ustálila v roce 1930, kdy vydal svou stejnojmennou reportáž „zuřivý
reportér“ Egon Erwin Kisch.
Ten
den napadli německé studenty čeští studenti ve výletní horní restauraci v
Chuchelských lázních. Jejich bitka souvisela s bojem o rozdělení pražské
Karlo-Ferdinandovy univerzity, k němuž došlo následujícího roku. Několik
německých studentů bylo zraněno, mezi nimi i Heinrich Lumpe z Ústí nad Labem,
budoucí zakladatel Lumpeparku, pozdější ústecké zoo.
Vyučující
na Karlo-Ferdinandově univerzitě původně přednášeli v latině. Nahradila ji
postupně němčina. Od roku 1748 se přednášelo již jen v němčině. V 60. letech
již ale v Praze převažovalo českojazyčné obyvatelstvo a proto čeští politici
usilovali o dvojjazyčnost univerzity.
Rakouská
Říšská rada nakonec rozhodla 31. května 1881 o rozdělení univerzity na českou a
německou část. To ovšem němečtí i čeští studenti odmítli. Němci měli obavy, že
jejich část univerzity ztratí význam, obdobně jako u Polytechnického institutu
rozděleného v roce 1869. Čeští studenti si pak rozdělení nepřáli, jelikož měli
na škole většinu od roku 1870. Situaci od poloviny června 1881 zkomplikovalo
nacionálně rozbouřené ovzduší během, když při volbách do obchodní komory v
Praze kvůli volebnímu řádu neměli Češi žádnou šanci získat v ní výraznější
zastoupení. Napětí dostoupilo vrcholu v pondělí 27. června 1881 po zveřejnění
výsledků voleb do obchodní komory. Ten den navíc začínala výroční slavnost
německého studentského svazu Corps Austria, spojená s demonstrativní jízdou
městem v uniformách svazu. To Češi považovali přirozeně za provokaci, a
studenti obzvlášť. V úterý se strhla ona chuchelská řež, kde si obě strany,
lidově řečeno, „nandali po kokosech“. Její průběh je dost popsán v dobovém
tisku. Rozdílná interpretace události je pro danou dobu typická.
III. Rozdílné interpretace
Snad
kdyby tehdejší tisk nebyl poplatný svým chlebodárcům, nebo smýšlení pisatelů,
nerozjitřila by bezvýznamná rvačka tolik veřejné mínění. Přesto lze ale mezi
řádky vyčíst, že svoboda projevu byla ve starém mocnářství ke konci druhé
poloviny 19. století mnohem širší, než jak ho vnucovala komunistická, ale
dokonce i prvorepubliková historiografie. Těžko by totiž podobné novinové
články mohly projít sítem cenzury, kdyby tomu tak bylo.
IIIa. Zpráva deníku Bohemia
(originál:
Blutige Krawalle, in: Bohemia 54/177, 29. 6. 1881, s. 5–6, přeložil Tomáš Okurka)
Krvavé výtržnosti
Výtržnosti, které se už delší dobu
obracejí z české strany proti zdejším příslušníkům německých studentských
spolků, se včera odpoledne opět opakovaly. Tentokrát byla místem konání
Chuchle, oblíbené výletní místo Pražanů. U příležitosti dvacátého výročí
založení tam včera v 10 hodin dopoledne akademický spolek Austria, další
pražské spolky a zástupci právě zde přebývajících spolků podnikli výlet
zvláštním parníkem. Společnost se usadila v zahradě horní restaurace a dobře se
bavila. Odpoledne tam zahrála kapela 36. pěšího pluku, kterou si spolky
objednaly, a do zahrady přišlo také několik dam a příbuzných členů spolků.
Podezřelé bylo, že před vchodem do zahrady restaurace hlídal četník s nasazeným
bajonetem a kromě něj bylo možno spatřit ještě další četníky rovněž s
nasazenými bajonety. Důvod tohoto opatření byl brzo jasný. Očekávala se totiž
opět demonstrace proti německým studentům, a toto očekávání se bohužel
potvrdilo. Neboť okolo půl čtvrté začali do chuchelských hostinců přicházet po
rotách čeští studenti, a když bylo ve všech zcela plno, táhli v několika
skupinách do zahrady, ve které seděli členové Austrie se svými hosty. Náhle se
strhnul prudký déšť, členové Austrie se schovali na verandě, zatímco čeští
studenti odešli do vestibulu hlavní budovy. Když čeští studenti vytvářeli stále
mohutnější zástup a začali urážet německou společnost, odebrali se dva němečtí
studenti do Prahy na místodržitelství, aby tam vyhledali pomoc. Do Chuchle byl
vyslán jeden komisař a jeden oddíl četnictva. Mezitím dorazil do Chuchle také
nespočet dělníků. Déšť ustal, čeští studenti se usadili v zahradě a začali
zpívat české písně. Obzvláště důrazně zaznělo „Hrom a peklo našim zrádcům“.
Němečtí studenti se chovali zcela klidně a nedbali řvaní provokujících Čechů.
Po několika národních písničkách zazpívali Češi také národní hymnu [rakouskou –
pozn. T. O.], zvedli se ze svých míst a smekli. Později řekli německým
studentům, že měli také vstát, když oni (Češi) zpívali hymnu. Němci prohlásili,
že si nenechají nic nakazovat, ale aby příliš nenarušovali mír, pověřili
kapelníka, aby zahrál opět hymnu, kterou potom němečtí studenti nadšeně
zpívali. Tak panoval po krátkou dobu klid. Náhle přiletěl z míst, kde seděli
čeští studenti, mezi německé studenty kus dřeva, aniž by někoho vážněji zranil;
ve stejnou dobu se ozvaly výkřiky proti členům studentských spolků: „Čepice
dolů“, kterážto výzva nebyla vyslyšena. K princi Janu Thurn-Taxisovi, který
pobýval mezi členy studentských spolků, opakovaně směřovaly výkřiky „zrádce
národa“ a „pereat“. Na opakovanou žádost německých studentů, aby četnictvo
zjednalo pořádek, nechal komisař rozmístit na 20 četníků mezi členy
studentských spolků a Čechy. Poté se ozvaly výkřiky: „Němečtí psi, domů!“. Mezi
německé studenty byla vhozena sklenice, která zranila pana JUDr. Heinricha
Feitise a konseniora spolku Saxonia pana Angerera z Vídně, který zde byl jako
host. Touto sklenicí započal všeobecný déšť sklenic. Němečtí studenti se
pokoušeli chránit před zraněním tak, že drželi nad svými hlavami židle a
ustupovali. Aby unikli napadení, rozhodli se, že pod ochranou četnictva
nastoupí na parník a vydají se na cestu zpět. S židlemi nad hlavami se snažili
dostat se skrz zfanatizovaný dav k lodi. Ale i tohoto posledního ochranného
prostředku, totiž židle, se museli po protestování přispěchavšího hostinského
vzdát. Když prchali, létaly na ně sklenice, lahve, kameny, přičemž německý
technik pan Lumpe byl zasažen do hlavy těžkým kamenem a padl v bezvědomí k
zemi. Náhodou byl poblíž MUDr. Sievert z Greifswaldu (Prusko), jenž muže v
bezvědomí, jehož zranění je vážné, zvedl a odnesl k lodi. Německému právníkovi
panu Pickovi byla zasazena klackem do hlavy tak silná rána, že také upadl do
bezvědomí. Poté co se opět probral, začal jím jeden Čech lomcovat a tlouci ho.
Jeho zranění, stejně tak jako dalších dvou Němců, je rovněž vážné. Zatím
utíkali neorganizovaným úprkem členové studentských spolků přes železniční
náspy, pole, silniční náspy k zalesněným svahům, neustále pronásledováni
hulákáním a házením kamení ze strany fanatické lůzy. Jen málo uprchlíků vyvázlo
se zdravou kůží. (...) V předchozím textu jsme vylíčili události tak klidně a
objektivně, jak jen bylo možné, a zdržíme se zatím jakéhokoli dalšího soudu.
Nezaujatí čtenáři si sami budou umět učinit vlastní úsudek. Plody „usmiřovací
éry“ začínají zrát.
IIIb. Zpráva Národních listů
(Národní listy 21/155, 29. 6. 1881, s.
2.)
Nezdařená buršácká demonstrace
Po Praze kolovala včera zpráva,
všeobecně rozšířená, že buršové hodlají podniknouti demonstrativně výlet do
Chuchle. Aby se k této demonstraci jak náleží připravili, seprali se k 5.
hodině ranní, když vyšli z konviktského sálu ze slavnostního komersu, blíže
paláce hraběte Clam-Gallasa s tiše okolo jdoucími občany. Pochodili však
špatně, musiliť se dáti po důkladném výprasku na útěk, zanechavše své livancové
cerevisky na bojišti. Zároveň byla nalezena hůl, v níž byla ukryta dosti dlouhá
dýka. Včera dopoledne podnikli buršové v maškarním svém obleku po parníku výlet
do Chuchle počtem asi 30, k nimž se přidružilo také několik dam. Odpoledním
vlakem odjelo dráhou do Chuchle asi 20 buršů, majíce s sebou hudební kapelu
pluku Ziemieckého. Buršáci měli objednanou hostinu ve velké restauraci v
lázních, kdež u připravených stolů zasedli. Kuvertů bylo objednáno 80, tolik
buršáků však nepřibylo. Odpoledne přijelo také několik set Pražanů, zejmena
studentů a jiných intelligentních mužů, kteří taktéž v restauraci zasedli za
stoly. Demonstrativní výlet buršáků do ryze české obce pobouřil nemálo
uvědomělé občanstvo jak z Chuchle, tak z okolních obcí, které houfně k
restauraci se sbíhalo a hlasitým spůsobem svou nevoli dávalo na jevo nad drzým
počínáním buršů. Buršáci počínali si čím dál tím vyzývavěji. Tím časem dožádali
Čechové zeměpanského komisaře, aby dal hráti rakouskou hymnu. Obecenstvo české
obnažilo hlavy a vyslechlo rakouskou hymnu stojíc, kdežto buršáci zůstali
ostentativně seděti a nesmekli. To popudilo rozdrážděnou mysl občanstva tím
více. Vyzvali buršáky, aby smekli a když někteří dali se do hlasitého smíchu,
voláno se všech stran, aby se vzdálili. Mezi tím shromáždilo se před restaurací
veliké množství obecenstva, které zaujalo naproti buršákům hrozivé postavení.
Po 7. hod. hodil nějaký buršák sklenici do středu českých studentů. Sprosťáctví
toto nezůstalo bez odvety a nyní házeny sklenice s obou stran. Buršáci byli
nuceni zalézti pod stoly a zabarikadovati se stolicemi. Sklenic bylo rozbito
mnoho a konečně byli nuceni buršové kapitulovati a dáti se na útěk. Menší část
buršů dala se na útěk směrem k letnímu nádraží, kdež buršové zeď přeskočili.
Obecenstvo hrnulo se za nimi. Buršové dali se zahradami a polemi na útěk,
jsouce občany okolních obcí pronásledováni. Tak skončila v Chuchli vyzývavá
buršácká demonstrace.
IV. Rozbor textů
Oba
texty jsou nacionalisty zabarvené. Oba také mají snahu za viníky označit „ty
druhé“ ve stylu „Já nic, já muzikant, to všechno oni!“ Z tónu, jakým jsou
články psány, je také patrné, že Němci byli biti a Češi bili. Jinými slovy, že
Němci dostali „na držku“ a Češi vyhráli.
Německý
text je totiž podivuhodně střízlivý a psán rádoby nestranným stylem, který
ponechává na čtenáři, aby si „udělal obrázek sám“. Má také vyvolat dojem české
zpupnosti a českého utlačování Němců. Češi jsou líčeni jako krvelačné bestie,
které hledali příležitost, jak váženou a mírumilovnou společnost napadnout. Ne,
že by to do určité míry nebyla pravda, zároveň ale zcela opomíjí fakt, že
svolat setkání německého spolku do ryze české Chuchle může být Čechy skutečně považováno
za provokaci. Navíc ještě v německých krojích. Ostatně, vyústění setkání se dalo očekávat, už
den dopředu se čeští studenti a Češi obecně svolávali inzerátem v Národních
listech a ani četnictvo nic neponechalo náhodě a poslalo sem jednotku, která
měla shromáždění ochraňovat. Domnívám se však, že četníci se při poskytování
ochrany příliš nepřetrhli. Snad aby příští rok „buršáky“ nenapadlo sem jezdit
zase provokovat.
Český
tisk pak také jednoznačně spolkové setkání v Chuchli za provokaci považoval.
Popisuje, jak buršové provokativně pochodovali ulicemi, obtěžovali kolemjdoucí
a napadali je. Každý nejapný kousek izolované skupinky několika výtržníků
označuje za plánovitě připravený a zpupný. Text pak naznačuje, že chuchelská
pranice byla logickým vyústěním sledu událostí. Takřka se dme pýchou nad
vítězstvím českých vlastenců.
Zajímavé
je, že oba texty v pasáži o zpěvu rakouské hymny popisují, jak ti, či oni,
zpívali rakouskou hymnu nadšeně, zatímco ti druzí se při ní chovali urážlivě. V
tomto směru je český text jednoznačný, a zcela tím manipuluje nejen čtenáře,
ale i případného vyšetřovatele incidentu v tom smyslu, že loajalita pisatele i
Čechů patří zcela císaři a domu rakouskému.
Německý
text se pokouší o totéž ale více neobratně, pasáž: „Němci prohlásili, že si
nenechají nic nakazovat, ale aby příliš nenarušovali mír, pověřili kapelníka,
aby zahrál opět hymnu,“ naznačuje spíš, že hymnu dali zahrát kvůli udržení
klidu a z povinnosti, než ze skutečné loajality a nadšení. I tady je patrná
reakce na poměrně nedávné sjednocení Německa a pangermánské nálady Němců v
podunajské monarchii.
Je
třeba podotknout, že píseň „Hrom a peklo“, zmiňovaná v německém textu, je ve
skutečnosti „Hej, Slované“.
V. Závěr
Ačkoliv
národnostní napětí v Praze kvasilo stále, incident byl prvním, který si obě
strany dopředu naplánovaly. V jeho důsledku pak skončily diskuse o dělení
univerzity a ta byla v následujícím roce skutečně rozdělena. K bitce došlo 17
dní po otevření Národního divadla a měsíc a půl před jeho požárem. Dodnes
existují konspirační teorie, které souhru náhod dávají do souvislosti s národnostním
napětím. Někteří čeští studenti byli za účast na aféře vyloučeni z univerzity a
bylo jim znemožněno další akademické působení. Bitka vztahy mezi českým a
německým národem jen zhoršila. V Hostinném například reagovali Němci na zprávu
o bitce tak, že začali vykazovat Čechy z hostinců. Kvůli tomu se tam česká
menšina semkla a založila svůj první spolek. Zahajovací schůzi Němci narušili
vniknutím do hostince, kde se konala.
Současný
člověk se neubrání údivu, že spolu obě etnika vůbec mohla vydržet tak dlouho,
stejně tak otázkám, kde se vlastně onen nacionální kvas a nenávist vzali, když
spolu Češi i Němci po staletí vcelku dobře vycházeli.
Žádné komentáře:
Okomentovat