Obsah
I. Úvod
II. První týdny revoluce
III. Duben až květen 1848 – zhoršení vztahů
IV. Frankfurtské události
V. Slovanský sjezd
VI. Austroslavismus, panslavismus a Všeslovanský
sjezd
VII. Červnové povstání
VIII. Kroměřížský sněm
IX. Závěr
X. Poznámky
XI. Literatura
I. Úvod
Během
první poloviny 19. století nabyly vztahy Čechů a Němců spíš charakter
sociálního konfliktu. Sami Češi nepociťovali nějaké větší rozdíly, či dokonce
odpor proti Němcům, trvale usazeným v zemích Koruny České.
Německá
menšina tu ostatně podle německých údajů v roce 1848 tvořila jednu třetinu,
podle českých pak čtvrtinu obyvatelstva. V obratu tohoto smýšlení hrál svou
roli fakt, že Němci patřili k vládnoucím elitám, a ustanovení němčiny úředním
jazykem. Císař Josef II. k tomu ovšem přistoupil především v rámci svých
centralistických snah. Tedy z praktických důvodů při správě státu spíš, než že
by chtěl neněmecké obyvatelstvo germanizovat. Toto tvrzení je pouze mýtem,
stvořeným v 19. století nacionálně cítícími českými intelektuály a podporovaným
v dobách první i komunistické republiky.
Od
konce 18. století sílil ekonomický prospěch i význam českého měšťanstva a
vznikala česká inteligence měšťanského původu, která byla nositelem liberalismu.
1) Obě skupiny sice nesli národnostní a jazykové zvýhodnění Němců
nelibě, což vedlo k jejich nacionalizaci2), přesto v počátcích
revoluce postupovali s Němci na cestě za konstitucí víceméně ve shodě.
Když
tedy zpočátku poddaní habsburského císaře toužili po rovnosti národů, chtěli
získat podíl na organizování svých věcí uvnitř monarchie spíš na principu
konstitučním a zemském. Ovšem ani po ideovém rozchodu Čechů a Němců během
přípravy na frankfurtský sněm česká inteligence nestaví na principu
nacionálním. Toto lze ostatně vysledovat i ve zprávě o Slovanském sjezdu v
Praze v červnu 1848, která kritizuje postup Němců a Maďarů v té době.3)
Vypuknutí
revoluce mělo své kořeny také v rozporech ekonomických, politických a v
občanské nerovnosti. Ekonomickou situaci habsburského státu komplikovaly otázky
agrární. Doposud totiž existovalo poddanství a robotní povinnosti a šlechta si
tuto výsadu bránila, což značně brzdilo ekonomický rozvoj státu. Když pak
mocnářství postihla ekonomická krize, selská povstání na sebe nedala čekat.
Armáda je ovšem potlačila se vší rozhodností. 4)
V
souvislosti s rozvojem manufaktur do měst přichází nemajetní lidé a tak vzniká
početný proletariát. Ten ovšem žil a pracoval v bídných podmínkách. Dlouhá
pracovní doba, špatné osvětlení a větrání, bídné ubytování, nepříliš vydatná
strava, či minimální výdělky vyprovokovaly v letech 1843 a 1844 dělnické bouře.
Neexistence ústavy a tuhý Metternichovský absolutismus pak znemožňoval
významnější politickou realizaci těm, kdo stáli mimo establishment, nebo mu
sloužily. Na začátku roku 1848 vypukla revoluce v Itálii a ve Francii.
Zapůsobila jako jiskra, která zapálila sud střelného prachu. 5)
II. První týdny
revoluce
Revoluce
v Rakouském císařství začala jako liberální petiční hnutí, jehož vídeňští vůdci
byli Eduard von Bauernfeld a Alexander Bach. Už 9. března 1848 předali
liberálové svou petici dolnorakouskému zemskému sněmu.6)
Když
13. března 1848 dolnorakouská sněmovna projednávala předložené petice,
shromáždil se před její budovou dav. Zásah vojska proti němu si vyžádal pět
lidských životů, což vyvolalo propuknutí revoluce. Povstalci začali ve Vídni
stavět barikády. Císař Ferdinand I. Metternicha okamžitě propustil, zrušil
cenzuru a přislíbil vydání ústavy.7)
Tyto
ústupky sice vídeňské povstalce uklidnily, zároveň však také povzbudily
uherskou opozici, kterou vedl Lajos Kossuth a která rovněž zaslala své
autonomistické požadavky do Vídně. 11. dubna schválil císař uherské požadavky:
Uhry se staly dědičnou konstituční monarchií, získaly větší autonomii, moc
uherského krále byla omezena a feudalismus padl úplně.8)
Již
předtím císař 28. března (avšak s platností od 31. března 1849) povolil
náboženskou svobodu, snižoval potravinovou daň a v celém císařství zrušil
robotu za výkup, čímž si získal na svou stranu široké vrstvy rolníků.9)
V
Praze zpočátku postupovali Češi a Němci ve shodě. Podobně jako ve Vídni se v
Praze chopil iniciativy spolek českých a německých radikálních demokratů Český
repeal. Usiloval o vydání ústavy, zajištění národnostní rovnoprávnosti a
získání občanských svobod. Také chtěl skoncovat s nenáviděným Metternichovským
režimem a v podstatě vytvořit buržoazní stát.
Po
Praze se objevovali od počátku března letáky, vyjadřující sympatie s italským
odbojem a podněcovali v Čechách povstání. První velké veřejné politické setkání
se na popud Českého repealu odehrálo 11. března od 18 hodin ve Svatováclavských
lázních na Novém Městě pražském. Na tehdejší dobu sem přišlo obrovské množství
lidí, stále ještě vládl Metternichův absolutismus a veřejnost kontrolovala
Sedlnického policie.
Mnoho
lidí muselo zůstat venku. Návrhy liberálů ovšem neodpovídaly tužbám a očekávání
lidu, účastníci schůze se tedy usnesli na dalších požadavcích. Ty měly být
sepsány a odeslány panovníkovi jako petice. Shodli se na žádosti o vydání
ústavy, uspořádání rovnoprávných voleb, povolení demokratických svobod, jako
tisku, slova, shromažďování, náboženských vyznání, zrušení robot, organizace práce
a mzdy, i požadavky sociální. Vydali návrhy na zřízení obecních samospráv,
zrušení cenzury a ustavili Svatováclavský výbor.10)
Scházel
se v hostinci „U zlaté husy“ na Koňském trhu. Chodili sem Petr Faster, právník
Dr. František Brauner, Pravoslav Trojan. Ti sestavili petici panovníkovi,
autorem návrhu byl Brauner. Největší pozornost věnovali hlavně otázkám
státoprávním, kladli důraz na rovnoprávnost obou zemských jazyků a na
respektování státního práva Koruny české.
„Aby utužen a
pojištěn byl svazek mezi zeměmi k České koruně náležejícími, Čechy, Moravou a
Slezskem, a ty aby zastávány byly od sněmu, každého roku buď v českém, nebo
moravském hlavním městě shromážděného.
Aby tyto země
administrativně spojeny byly a zodpovědné politické, právní a finanční
centrální úřady aby se v Praze pro ně zavedly.
Aby stavovské
zřízení království doplněno bylo svobodně volenými poslanci všech měst a okresů
venkovských.
Aby byla úplná
rovnoprávnost české národnosti s německou ve všech českých zemích, školách, i
úřadech.
Uspořádání
soudnictví: zrušení soukromých soudů a zavedení nezávislých okresních úřadů s
veřejným ústavním jednáním.
Všeobecné
vykoupení z roboty a jiných urbárních povinností, zrušení poddanství, stejné
postavení gruntovního majetku z ohledu práv i břemen, bezvýjimečná závaznost k
stavu vojenskému losováním a co možná nic delší než čtyřletá služba.
Aby byly
zavedeny městské a vesnické obce a ty aby spravovány byly od svobodně zvolených
obecních úřadů. Aby byly zřízeny obecní gardy.
Aby se úřady
obsazovaly domácím lidem, majícím stejně dokonalou znalost obou v zemi
panujících jazyků.
Svoboda tisku s
represivními zákony proti nadužívání.
Aby taxovní a
kolkovní zákony byly opraveny a potravní daň zrušena.
Svobodné právo
shromažďovat se a zadávat přípisy, svatost tajemství dopisů, pojištění osoby
proti zatknutí bez předešlého soudního uznání neb dokázání zločinu.
Úplnou svobodu
všech náboženských vyznání.“ 11)
Text
petice pak 14. března výbor předložil k podepsání na Staroměstské radnici, v
Měšťanské besedě, v Jednotě ku povzbuzení průmyslu v Čechách a dalších místech.
Už 16. března pak bylo vytištěno několik tisíc výtisků petice.
Bohužel,
nezkušení čeští delegáti 22. března ve Vídni téměř ničeho nedosáhli. Kabinetní
dopis z 23. Března na ně musel zapůsobit jako ledová sprcha. Zatímco Maďaři pod
vedením Lajose Kossutha obdrželi vše, čeho se dožadovali, česká deputace
dostala jen několik ústupků.
Proto
se Svatováclavský výbor v odmítavé reakci znovu sešel 29. března v budově
Jednoty ku povznesení průmyslu v Čechách a začal s přípravami druhé petice. V
ní odmítl Obnovené zřízení zemské a za většinovou národnost v českých zemích
označil Čechy.
Nakonec
císař Ferdinand I. vydal 8. dubna další kabinetní list12), v němž
stanovil zásady voleb do českého zemského sněmu a schválil jazykovou rovnoprávnost
češtiny a němčiny.13)
Splněním
velké části revolučních požadavků se situace značně uklidnila. Svatováclavský
výbor se přejmenoval na Národní výbor a do jeho čela se dostali čeští
liberálové (František Palacký, František Ladislav Rieger, Karel Havlíček
Borovský, František August Brauner), kteří zatlačovali do pozadí radikálnější
demokraty. Pozici Národního výboru navíc oslabovala skutečnost, že na Moravě a
ve Slezsku neměl téměř žádný vliv.14)
III. Duben až
květen 1848 – zhoršení vztahů
České
Němce císařovo rozhodnutí o rovnoprávnosti češtiny a němčiny znepokojilo. Ti se
i proto začali přiklánět k velkoněmecké myšlence a přestali podporovat české
liberály.15) Poté začali vzájemné vztahy Čechů a Němců chladnout,
především v dubnu a květnu 1848, kdy jejich vztahy vyostřil František Palacký a
členové Národního výboru, kteří odmítli podpořit německé sjednocení a
bojkotovali volby do frankfurtského parlamentu.
Němci
totiž svolali na konec března sněm do Frankfurtu. Řešili především německou
otázku a dohodli se na přípravě voleb do Ústavodárného shromáždění země
Německého spolku. Došli také k názoru, že by na závěrečné jednání měli přijet i
zástupci Rakouských zemí, tedy i z Čech. Mimo jiné pozvali i Palackého.
Ten
ale odmítl a svůj názor v tomto směru prezentoval v tzv. Psaní do Frankfurtu16)
z dubna 1848, podobně ho odmítal i během své činnosti v ústavním výboru
říšského sněmu.
Základním
rozporem mezi Čechy a Němci se staly především státotvorné ideje. „Nová česká politická reprezentace v čele s
Františkem Palackým, Františkem Augustinem Braunerem a Františkem Ladislavem
Riegrem usilovala o vytvoření silného federalizovaného Rakouska a nikoliv o
rozpuštění českých zemí a Rakouska v novém sjednoceném Německu. Němci z Čech,
Moravy a Slezska naopak uvítali možnost rychlého politického sjednocení Německa
včetně českých zemí, kterou náhle přinesla revoluce, a do frankfurtského
parlamentu vyslali své zástupce,“ uvádí o tom ve své stati Milan Hlavačka.
17)
Jinými
slovy, Velkoněmecká koncepce nebyla pro Čechy přijatelná, jelikož mají zájem na
zachování Rakouska a jeho přebudování ve federalistickém duchu.
Čeští
Němci založili vlastní sdružení Constitutioneller Verein. Češi na to reagovali
založením Slovanské lípy. Už 10. a 11. dubna zachvátily obyvatele potyčky.
Němci totiž nosili kokardy ve svých národních barvách a Češi je za to uráželi a
napadali. To přirozeně shodě mezi Čechy a českými Němci příliš nepomohlo.
Zástupci
německých měst, obcí a spolků pak 28. – 30. srpna uspořádali v Teplicích
konferenci, ukázalo se ale, že účastníci nemají jednotné názory.
Naopak,
kdo frankfurtský sněm poněkud nerealisticky podporoval, byl rakouský kabinet a
podnikal kroky k uspořádání voleb do něj, jelikož doufal ve velkoněmecké
sjednocení pod vládou rakouského císaře (ad níže).18)
IV. Frankfurtské
události
Německo
ve sledovaném období existovalo coby volný spolek, či aliance německy mluvících
států v čele s Rakouskem a Pruskem. Jak už bylo řečeno, revoluční pnutí ve
Francii a Itálii podnítilo revoluce v Bádensku, Bavorsku a Sasku. V Prusku
povstal lid především v Berlíně. Na obranu proti vojsku budoval v ulicích
barikády. Revolucionáři je udrželi po dva dny. Pruský král nakonec ustoupil.
Odvolal vojsko a slíbil novou ústavu.
V
čele nových politických sil stanuli především umírnění liberálové. Pro jednání
o budoucnosti Německa byl svolán v březnu sněm do Frankfurtu. Na jednání
přijeli zástupci německých zemí, jak už bylo řečeno, včetně Čechů, kteří účast
odmítli, jelikož pangermánské ideály nesdíleli.
Již
18. května si Němci zvolili parlament, který ve Frankfurtu nad Mohanem v
kostele sv. Pavla působil něco přes rok. Lze říci, že Frankfurtský parlament
byl prvním pokusem o ústavní sjednocení Německa. Ačkoli v něm mělo zasednout
celkem 649 poslanců, působilo v něm z různých důvodů poslanců jen 585. V drtivé
většině pocházeli z vyšších vrstev měšťanstva a rozložení tak neodpovídalo
sociálně skladbě obyvatelstva (parlament profesorů, p. honorace). Prvním
předsedou se stal Heinrich von Gagern.19)
Jeho
poslanci vyznávali dva směry, první klasický pangermánský, tzv. velkoněmecké
řešení. V jeho rámci měla vzniknout říše, jež by obsahovala hranice někdejší
Svaté říše římské národa německého, včetně rakouských českých zemí. To
podporoval vládní kabinet habsburského císaře.
Moravský
zemský sněm však podpořil odmítavé české stanovisko a upozornil, s ohledem na
politickou situaci v německém spolku, že sny, v nichž se rakouský císař stane
také císařem německým, jsou veskrze nerealistické a naivní. Rovněž poukázal na
ubohou konkurenceschopnost rakouské ekonomiky v případě vytvoření celní unie s
Německem.20)
Druhé
řešení, jak se později ukázalo, mnohem realističtější, bylo řešení maloněmecké,
jež účast habsburské monarchie v procesu sjednocení odmítalo a otevíralo cestu
Prusku, coby německému hegemonovi.21)
Mimo
to Frankfurtský parlament připravoval novou německou ústavu. Stále zachovávala
monarchie. V jejím čele měl stát císař, který by řídil zahraniční politiku a
ozbrojené složky státu. Tvorba ústavy, jako ostatně celá činnost parlamentu
skončila určitým kompromisem mezi liberály a demokraty. Vedoucí pozici
parlament nabídl pruskému králi Bedřichu Vilémovi IV., ten ji však 3. dubna
1849 odmítl, jelikož nechtěl přijmout korunu od revolucionářů. Podle jeho vzoru
tak učinila i většina německých panovníků. Tím, byť 29 německých států s
ústavou souhlasilo, snahy o konstituci a sjednocení padlo a s nimi i Národní
shromáždění od sv. Pavla.22)
Parlament
nakonec ve svých sjednocovacích snahách ztroskotal. Svou roli sehrálo
vystřízlivění obyvatelstva, partikulární zájmy jednotlivých států, hlavně
Pruska a Rakouska i obavy z radikálních demokratů a krveprolití jako kdysi ve
Francii.
Radikální
demokratičtí poslanci se pokoušeli při povstáních v Sasku, Bádensku a
Vestfálsku prosadit přijetí říšské ústavy na jaře 1849. Zpočátku úspěšně, ale
tentokrát doutnající revoluci vládnoucí moc za pomoci pruských jednotek
rozehnala.
Neuspěl
ani pokus o pokračování zasedání ve Stuttgartu, v tzv. kusém parlamentu,
württemberské vojsko ho nemilosrdně rozehnalo. Navíc svou moc porážkami
revoluce upevnilo i habsburské soustátí.23)
Přestože
Národní shromáždění neuspělo, poslanci formulovali v nepřijaté německé říšské
ústavě poprvé demokratické ideály, známé z americké ústavy, či z deklarace lidských
práv francouzské revoluce. Tedy občanské svobody, rušení feudální závislosti,
všeobecné hlasovací právo (pro muže), stanovení vlády parlamentu a další.
Revoluce byly poraženy, přesto poměry nebyly stejné. Spolkové státy a Prusko i
Rakousko poznaly, že pro svou další existenci ústavu a změnu poměrů potřebují.
Vytvořily je, i když bez účasti lidu.24)
V. Slovanský
sjezd
Svolán
byl do Prahy a trval ve dnech 2. až 12. června 1848. Měl ambici sjednotit
všechny Slovany, kteří žili v rakouské monarchii. Přípravná schůze na sjezd se
konala už 30. dubna, v bytě Jana Erazima Vocela. 25) Účastnilo se jí
asi 20 příslušníků české inteligence, aby projednali program Slovanského
sjezdu. Měl se zaobírat těmito otázkami:
1. O významu Slovanů v rakouské říši a o jejich
vzájemných poměrech.
2. O poměru slovanských národů k ostatním
národům rakouské říše.
3. O nynějších poměrech rakouských Slovanů
k ostatním Slovanům.
4. Vyznačení poměrů rakouských Slovanů k
ostatním evropským neslovanským národům.26)
Po
celý květen se do Prahy sjížděli delegáti, vyslaní všemi národními sněmy
tehdejších národních hnutí. Jen mezi Jihoslovany ohlásilo svůj příjezd 40 lidí,
později tento počet ještě narostl. Sekce Čechů a Slováků ovšem byla zastoupena
nejpočetněji, 237 delegáty. Účastnili se i Poláci a Rusíni.27)
Sněm
pak slavnostně začínal v pátek 2. června bohoslužbou V Týnském chrámu. Odtud
pak průvod kráčel na Žofín, kde oficiální část sjezdu zahájil místopředseda
přípravného výboru Neuberg, po něm řečnil Palacký, starosta sněmu.28)
Během sjezdu pak největší rozruch vyvolalo poněkud radikální vystoupení Karola
Liebelta,29) požadující změnu programu a jednacího řádu30)
Ostatně, celou dobu trvání sjezd provázely ostré názorové střety mezi stoupenci
a odpůrci společného rakouského státu a ideová roztříštěnost. Vzešly z něj
především požadavky na federalizaci říše a zrovnoprávnění všech národů uvnitř
Rakouska. Sjezd ovšem nikdy nedokončil své jednání, jelikož jej přetrhly
červnové pražské události.31)
Sjezdu
se účastnil například i Michail Alexandrovič Bakunin.
VI.
Austroslavismus, panslavismus a Všeslovanský sjezd
Proti
německému, stále se hrotícímu nacionalistu stál v ostrém kontrastu
austroslavismus. Zpočátku spíš vycházel z jisté živelnosti a podvědomě vnímané potřeby
jistého jednotícího prvku proti německému živlu, náhle si uvědomujícímu svou
národnostní identitu. Politický rozměr mu dal až František Palacký, který
spojil myšlenku užší spolupráce slovanských národů s federalistickým pojetím
habsburského soustátí. Manifestem austroslavistických nálad se staly dokumenty,
které vzešly z Všeslovanského sjezdu v Praze, jehož se účastnili Slované
především z habsburské monarchie, totiž Provolání k neslovanským národům
v Rakousku32) a Manifest sjezdu Slovanského k národům Evropským.33)
K
austroslavismu se přiklonil i Karel Havlíček Borovský, který zpočátku patřil k
příznivcům slavjanofilsko-rusofilské politické teorie, nebo též panslavismu. Po
své návštěvě ruského carství seznal, že pod ruským carem národy slovanstva žijí
mnohem hůře, než pod rakouským císařem. Austroslavismus ostatně navrhl jako
první právě on a to v roce 1846, Palacký jej ovšem rozpracoval do uceleného
politického programu. Jako takový byl dost rozšířený mezi českými liberály v
první polovině 19. století, podporovali jej i ostatní slovanské národy
monarchie.
Základním
principem austroslavismu byl předpoklad mírové spolupráce menších slovanských
národů Střední Evropy žijících na území mocnářství. Palacký navrhl federaci
osmi národních krajů, vedených silnou samosprávou. Ovšem po pádu revoluce v
Praze v červnu 1848 přestal být tento program aktuální a ani Všeslovanský sjezd
nedoznal zásadních výsledků. 34)
Vznik
Rakouska-Uherska v roce 1867 tomuto programu zasadilo další ránu, jelikož
Slované, na rozdíl od Maďarů, při vyrovnání samosprávu nezískali. Tento
politický koncept přetrval až do pádu Rakouska-Uherska v roce 1918.
VII. Červnové
povstání
V
květnu propukla 1848 ve Vídni revoluce. Obyvatelé, hlavně studenti a dělníci
protestovali proti postupu vlády a dvora při řešení poměrů v zemi. Ty totiž od
března ustupovali tlaku jen zvolna a dělali jen malé ústupky vzbouřenému lidu.
Nejvíce to je patrné na ústavě z 25. dubna. Když v květnu dosáhlo vzbouření
vrcholu, císař a dvůr odešli potají z Vídně do Innsbrucku. 35)
Do
Prahy se poté odebral kníže Windischgrätz, který předtím úspěšně potlačil
revoluci v Uhrách, aby v Praze vykonával funkci vrchního velitele v Čechách. Na
7. června uspořádal na Invalidovně vojenskou přehlídku. Pražská posádka si
vyměňovala s posádkami jiných měst dopisy, v nichž vzájemně deklarovaly potřebu
zasáhnout ve prospěch císaře. Do Prahy zároveň přicestovali z Vídně studenti, aby
protestovali proti Windischgrätzovu návratu. Na 9. červan svolali studentskou
schůzi, kde Karel Sladkovský navrhoval vytvoření ozbrojené studentské legie. O
dva dny později na schůzi v Karolinu navrženo vylepit provolání k obyvatelům
Prahy o provedení ozbrojené petice, vzorem měla být obdobná úspěšná akce ve
Vídni. 36)
Den
poté, 12. června 1848 sloužena na Koňském trhu u sochy svatého Václava
slavnostní bohoslužba ku sbratření všeho lidu. Přítomny byly tisíce Pražanů
středních a nižších vrstev. Obřad měl dodat lidu sebedůvěru, zklidnit ho a
především manifestovat jeho pospolitost. Po jeho ukončení účastníci v několika
proudech odcházeli. Jeden z průvodů ale napadli císařští vojáci, zemřeli první
lidé. Dav se rozprchl s pokřikem: „Vojsko nás napadlo! Stavte barikády!“
Pražané výzvu uposlechli, barikády vyrůstaly po celém městě. Střed města se
změnil v několik improvizovaných pevností, hájených barikádníky,37) avšak
bez promyšlenějšího strategického plánu, takže armáda ještě do večera téhož dne
ovládla strategické objekty.
Po
bombardování pravobřežní Prahy se nakonec Pražané 17. června Windischgrätzovi
vzdali. Zemský prezident Leopold Lev Thun-Hohenstein rozpustil Národní výbor a
ministerský předseda Franz von Pillersdorf 38) zakázal svolat český
zemský sněm. Prahu postihla vlna zatýkání i omezení svobody tisku a
shromažďování. 39)
VIII.
Kroměřížský sněm
Původně
začal ve Vídni. České země tu zastupovali například František Palacký či
František Ladislav Rieger. Hlavním úlohou mělo být vypracování nové ústavy.
Proto 31. července rozhodli o jmenování ústavního výboru, o 30 členech, po
třech z deseti územních celků. Ti měli návrh ústavy připravit a předložil jej
poslancům k projednání a nakonec i ke schválení. Mezitím, 7. září 1848 zrušil císař
poddanství. 40)
O
měsíc později propukla ve Vídni opět revoluce, 6. října. Císař tedy patentem
přesunul jednání sněmu do Kroměříže na 15. listopadu, 41) kde k jeho
konání propůjčil svůj zámek olomoucký arcibiskup, ovšem už 10. listopadu bylo
zasedání přesunuto až na 22. listopadu.
Koncem
listopadu 1848 se mohlo zdát některým českým politikům, že porážka povstání ve
Vídni je především porážkou velkoněmecké ideje v Rakousku, a tím i vítězstvím
protifrankfurtských sil.
Docházelo
zde v této souvislosti k vzájemným střetům a obviňováním mezi českými
a německými poslanci, například v souvislosti s Bakuninovou brožurou Aufruf
an
die
Slawen, která volala Slovany k revoluci, svržení Rakouska a
k vytvoření federace slovanských republik.
Palacký
se však obviněním bránil s tím, že právě na Slovanském sjezdu v Praze šlo
o to, „…aby byla odvrácena zkáza Rakouska, jež hrozila tenkrát v důsledku
frankfurtsko-maďarských plánů.“ Zároveň připomínal, že „… členové Slovanského
sjezdu už tenkráte
jako
i nyní měli na mysli Rakousko nové, spravedlivé, přirozené, spolek svobodných a
stejnoprávných národů pod dědičným mocným císařem.“ 42)
Ostatně,
již v říjnu 1848 někteří rakouští delegáti reagovali ve frankfurtském
shromáždění odmítavě na 2. a 3. paragraf navrhované německé ústavy, že žádná
část Německé říše se nesmí spojit ve společný stát s neněmeckou zemí, přičemž s
ní může utvořit jen personální unii. Pocity českých poslanců v tomto směru
umocnil nový ministerský předseda Felix von Schwarzenberg, když v Kroměříži 27.
listopadu 1848 přednesl svůj projev. Který jeho současníci hodnotili jako
„vyznání velkorakouské“, znamenající „roztržku s velkoněmeckou myšlenkou“. 43)
Velkorakouské
a protivelkoněmecké postoje potvrdily i provládní noviny Wiener Zeitung, když
1. prosince 1848 napsaly, že „Frankfurt chce zničit Rakousko, frankfurtské
shromáždění se usneslo na takovém nepřátelství (vůči Rakousku), jakého se
neodvážil vyslovit Napoleon nebo sardinský král. Frankfurtské shromáždění se
takto stalo v současnosti největším nepřítelem rakouské monarchie a tím i
Vídně.“ 44)
Češi,
na rozdíl od Němců uvítali Schwarzenbergovo prohlášení souhlasně. Karel
Havlíček (Borovský) dokonce považoval usednutí Františka Josefa I. na trůn za
„… jeden z nejdůležitějších dnů pro Slovanstvo.“ Předpokládal totiž, že nový
císař by mohl rozdělit země Korunby Uherské na národnostním principu a
připustit Jihoslovany do Schwarzenbergovy vlády. Proto Havlíček vyslovil
naději, že „… nastaly konečně doby, kdy Slovanům počíná spravedlnost se díti.“ 45)
V
Každém případě na sněmu zaznělo několik variant panslavistických,
austroslavistických, německorakouských, federalistických a dalších takových
podobných myšlenek. Všechny ovšem vyzněly na prázdno, jelikož po potlačení
vídeňského vzbouření knížetem Alfredem Windischgrätzem už sněm neměl téměř
žádnou skutečnou moc. Vláda Felixe Schwarzenberga s nástupem Františka Josefa
I. na trůn připravila vlastní ústavu. Když rakouská armáda potlačila všechny
nepokoje a zvítězila i v severní Itálii, byla pozice mladého konzervativního
císaře tak silná, že 7. března 1849 vydal manifest o rozpuštění říšského sněmu.
Kroměříž obsadila armáda a panovník vydal svou Březnovou ústavu, zvané
Oktrojírka.46)
Ačkoliv
zklamán, zásadu zachování Rakouska nadále Havlíček zdůrazňoval, 47)
trvali na ní ostatně i čeští poslanci ve svém Osvědčení z 21. března 1849.
Po
vydání Oktrojírky si čeští demokraté začali uvědomovat škodlivé důsledky
rozporů mezi národy rakouské říše a mezi Čechy a Němci, či Maďary a jižními
Slovany a Slováky. Ostatně, uvědomovali si to už na přelomu let 1848 až 1849,
kdy postupně naznačovali a někdy i přímo vyslovovali možnost, že jednotlivé
národy budou ruku v ruce bojovat proti společnému nepříteli. Česko-německé
vztahy ilustrují texty německých demokratů v Sasku, kteří pod Bakuninovým
vlivem začali psát např. v časopise „Dresdener Zeitung“ příznivěji o Češích. Zároveň
přesvědčovali Němce v Čechách, aby zanechali nepřátelství proti Čechům. 48)
Rozhořčení
části německé veřejnosti v Rakousku proti Vídni po 7. březnu 1849, spolu se změnou
v názorech české veřejnosti na hnutí Maďarů, vytvářelo v březnu 1849 podmínky
pro případnou revoluční spolupráci Němců, Čechů, Poláků a Maďarů na západě i
mezi Maďary a částí jižních Slovanů na jihovýchodě. Bohužel, přes to vše
nakonec převážil politický princip nacionalismu.
IX. Závěr
Jestliže
před revolučním obdobím existoval jakýsi česko-německý intelektuální spor, potom
jej během let 1848/1849 prohloubil především strach z budoucnosti, kterou si oba
národy obzvlášť v Čechách představovaly zcela odlišně.
Češi
chtěli získat vliv na dění v rakouské monarchii, proměněné na
federalistických a austroslavistických principech. Naopak čeští Němci snili o
velkoněmeckém sjednocení, včetně českých a alpských zemí. Představy Čechů a
Němců, týkající se blízké politické budoucnosti byly zcela protichůdné a nedávaly
žádný prostor ke smíru. Krizi vztahů prohlubovala i nešikovná politika císařské
vlády, která přistupovala ke každému národu odlišně, příkladem toho může být
vyhovění uherským požadavkům a takřka neústupný postup proti Čechům, ale i
Němcům.
Události
sledovaného období změnily nejasné pocity národní sounáležitosti ve zřetelné sebeuvědomění
obou národů a v politický program. Lze říci, že revoluce v Rakousku a v českých
zemích napomohla ke zformování obou národů a definovala politické chápání pojmu
„národ“ v duchu nacionalismu. Proti němu, jak předpovídal František Palacký v
roce 1849, bylo zbytečné „… všechno stavění hrází,“ jelikož „… všeliké výmysly
a prostředky lidské proti němu neměly by lepšího účinku nežli foukání proti
větru, kterýmž jeho směr ani odvrátiti ani změniti se nedá.“ 49)
Během
revoluce Češi a Němci prožívali dramatický politický rozchod, který se v 60.
letech 19. století po obnovení ústavnosti a prohloubení politické liberalizace
změnil v neustále trvající státoprávní a národnostní boj, v němž
aktivněji vystupovali Češi, jelikož chtěli změnit jim nevyhovující podmínky. Od
60. let 19. století koncept národní identity zvítězil jak na české, tak i na
německé straně, aby přivedl v roce 1918 habsburskou monarchii k pádu
a o dvacet let později Evropu k patologickým excesům během 2. sv. války.
X. Poznámky
1)
VEBER Václav a kol, Dějiny Rakouska, Praha 2002, s. 395–399. Dále jen Veber (2002).
2)
ŠTAIF Jiří, Revoluční léta 1848 – 1849 a české země, Praha 1990, s. 7–9. Dále jen Štaif (1990).
3)
Zpráwa o sjezdu slowanském, in: Časopis český Museum, 1848, r. XII, díl II.,
sv. 1, on-line: http://kramerius.mlp.cz/kramerius/MShowPageDoc.do?id=12918&mcp=&s=jpg&author=
4)
Štaif (1990), s. 9–13.
5)
Štaif (1990), s.13–15.
6)
Veber (2002), s. 402n; Štaif (1990), s. 15–19.
7)
Veber (2002), s. 403n.
8)
KONTLER László, Dějiny Maďarska, Praha 2001, s. 224 – 229. Dále jen Kontler (2001). 9) Štaif (1990), s. 38.
10)
Vojáček Milan, Osmičky v dějinách
českých zemí – 1848, Praha 2008, s. 15. Dále
jen Vojáček (2008).
11)
MALÝ Karel, Vývoj české ústavnosti v letech 1618–1918, Praha 2006, s. 886–888.
12)
Vojáček (2008), s. 18 – 19.
13)
Štaif (1990), s. 19 – 33
14)
Štaif (1990), s. 33 – 39.
15)
Štaif (1990), s. 19 – 33
16)
ZNOJ Milan, HAVRÁNEK Jan, SEKERA Martin (ed.), Český liberalismus. Texty a
osobnosti,
Praha 1995, s. 35–40.
17)
HLAVAČKA Milan, Dědictví revoluce 1848 – 1849, Praha 2008, dostupné on-line: http://abicko.avcr.cz/2008/3/04/dedictvi-revoluce-1848-1849.html
18)
Štaif (1990), s. 39 – 47.
19)
MÜLLER Helmut a kol., Dějiny Německa, Praha 1995, s. 157. Dále jen Müller (1995).
20)
Štaif (1990), s. 39 – 47.
21)
Müller (1995), s. 160.
22)
Müller (1995), s. 159.
23)
Müller (1995), s. 159.
24)
Müller (1995), s. 159.
25)
Zpráwa o sjezdu slowanském, in: Časopis Český Museum, 1848, r. XII, díl II.,
sv. 1, s. 2. Dále Zpráwa (1848).
26)
Zpráwa (1848), s. 24 – 32.
27)
ŽÁČEK Václav, Češi a Jihoslované v minulosti, Praha 1975, s. 331.
28)
Zpráwa (1848), s. 32.
29)
Zpráwa (1848), s. 34.
30)
Zpráwa (1848), s. 20.
31)
Zpráwa (1848), s. 15 – 16.
32)
Zpráwa (1848), s. 18 – 20.
33)
Zpráwa (1848), s. 37.
34)
Štaif (1990), s. 59 – 68.
35)
Štaif (1990), s. 47 – 49.
36)
Vojáček (2008), s. 26.
37)
Štaif (1990), s. 68 – 91.
38)
Vojáček (2008), s. 27.
39)
Štaif (1990), s. 68 – 91.
40)
Vojáček (2008), s. 38 – 39.
41)
Vojáček (2008), s. 42.
42)
PALACKÝ František, Spisy drobné I, Praha 1898, s. 90—92.
43
– 44) KOLEJKA Josef, Návrhy na reorganizaci Rakouské říše na říšském sněmu
v Kroměříži (listopad 1848 – březen 1849), in: Sborník prací filosofické
fakulty brněnské univerzity, 1981, s. 97.
45)
TOBOLKA Zdeněk, Karla Havlíčka Borovského Politické spisy II, 1, Praha 1901, s.
231 a 256.
47)
TOBOLKA Zdeněk, Karla Havlíčka Borovského Politické spisy II, 1, Praha 1901, s.
398.
48)
KOLEJKA Josef, Návrhy na reorganizaci Rakouské říše na říšském sněmu
v Kroměříži (listopad 1848 – březen 1849), in: Sborník prací filosofické
fakulty brněnské univerzity, 1981, s. 97.
49)
ZNOJ Milan, HAVRÁNEK Jan, SEKERA Martin (ed.), Český liberalismus. Texty a
osobnosti,
Praha 1995, s. 40–47.
XI. Literatura
HLAVAČKA
Milan, Dědictví revoluce 1848 – 1849, Praha 2008, dostupné on-line: http://abicko.avcr.cz/2008/3/04/dedictvi-revoluce-1848-1849.html
KAZBUNDA
Karel, České hnutí roku 1848, Praha 1929.
KLÍMA
Arnošt, Češi a Němci v revoluci 1848 – 1849, Praha 1994.
KOLEJKA
Josef, Návrhy na reorganizaci Rakouské říše na říšském sněmu v Kroměříži
(listopad 1848 – březen 1849), in: Sborník prací filosofické fakulty brněnské
univerzity, 1981.
KLÍMA
Arnošt, Češi a Němci v revoluci 1848–1849, Praha 1994.
KOŘALKA
Jiří, František Palacký, Praha 1998.
KOŘALKA
Jiří, Pozvání do Frankfurtu, Praha 1990.
KONTLER
László, Dějiny Maďarska, Praha 2001.
MAHLER
Oldřich, BROFT Miroslav, Události pražské v červnu 1848, Praha 1989.
MALÝ
Karel, Vývoj české ústavnosti v letech 1618–1918, Praha 2006
MORAVA
Jiří, Palacký. Čech – Rakušan – Evropan, Ostrava 1994.
MÜLLER
Helmut a kol., Dějiny Německa, Praha 1995
PALACKÝ
František, Spisy drobné I, Praha 1898.
SCHELLE
Karel, Význam roku 1848 pro vytvoření moderního státního aparátu, Ostrava 2008.
ŠTAIF
Jiří, František Palacký. Život, dílo, mýtus, Praha 2009.
ŠTAIF
Jiří, Revoluční léta 1848 – 1849 a české země
TOUŽIMSKÝ
Josef, Na úsvitě nové doby, Praha 1898.
URBAN
Otto, Česká společnost 1848–1918, Praha 1982, s. 22–97. Urban Otto, Kroměřížský
sněm 1848–1849, Praha 1998.
URBAN
Otto, Kroměřížský sněm 1848 – 1849, Praha 1998.
VEBER
Václav a kol, Dějiny Rakouska, Praha 2002,
Vojáček Milan, Osmičky v dějinách českých zemí
– 1848, Praha 2008, s. 15.
Zpráwa
o sjezdu slowanském, in: Časopis Český Museum, 1848, r. XII, díl II., sv. 1,
on-line: http://kramerius.mlp.cz/kramerius/MShowPageDoc.do?id=12918&mcp=&s=jpg&author=
ZNOJ
Milan, HAVRÁNEK Jan, SEKERA Martin (ed.), Český liberalismus. Texty a
osobnosti,
Praha 1995
ŽÁČEK
Václav, Češi a Jihoslované v minulosti, Praha 1975
Žádné komentáře:
Okomentovat