sobota 5. srpna 2017

Film Bitva o Midway poučí i pobaví



Motto:
„Cílem války není padnout za svou vlast, ale donutit ty parchanty na druhý straně, aby padli za tu svou...“
Georg S. Patton

Úvod
Bitva o Midway
Orig.:Midway
USA, 1976, 132 min
Režie: Jack Smight
Kamera:HarryStradling Jr.
Hudba: John Williams
Hrají:CharltonHeston, Henry Fonda, Edward Albert, James Coburn, Glenn Ford, Hal Holbrook, ToširóMifune, Robert Mitchum, CliffRobertson, Robert Wagner, Ed Nelson, James Shigeta, Monte Markham, BiffMcGuire, Kevin Dobson, Christopher George, Pat Morita, John Fujioka, DabneyColeman, Erik Estrada, ClydeKusatsu, Tom Selleck, SteveKanaly, BennettOhta, Mitchell Ryan, Susan Sullivan, Robert Webber, Frank Parker, John Lupton, John Schuck, Miiko Taka, Gregory Walcott, Jeff Chamberlain, SabShimono, GlennCorbett, Robert Ito, Paul Frees[1]

Řečeno slovy Micua Fučidy, námořního kapitána japonského císařského námořnictva: „Pro Japonsko byl výsledek bitvy u Midway nepochybně tragickou porážkou. Japonské Spojené loďstvo se spoléhalo více na kvalitu než na kvantitu, a už dlouho zaměřovalo výcvik a přípravu tak, aby bylo s to porazit početně silnějšího nepřítele. Ale u Midway početně silnější japonské loďstvo podlehlo slabšímu nepříteli.“[2]
            Americká kinematografie během studené války nemohla toto obrovské vítězství, znamenající obrat v pacifické válce,ignorovat, stejně jako nemohla pominout „všenárodní“ tragédii u PearlHarboru. Patří-li Tora! Tora! Tora! k nejlépe zpracovaným hraným dokumentům své doby, domnívám se, že totéž lze říci i o Bitvě o Midway.
Zatímco ale první jmenovaný film zcela pohltilo líčení historických událostí, vedoucích k likvidaci flotily amerických bitevních lodí a jasnému důkazu o tom, že budoucnost patří plovoucím platformám pro letouny; scénář druhého kromě suchého líčení historických událostí pamatuje i na love story a osobní vztahy některých aktérů příběhu, jež mají naznačit, že osobní vazby jednotlivce musejí zcela ustoupit v případě nutnosti ve prospěch celku.
Tato práce si všímá děje filmu z historického hlediska.Pomineme-li jeho propagandistický účel, lze říci, že snímek poměrně slušně reflektuje klíčové události i okolnosti námořního střetnutí od jeho přípravy po ukončení. Poskytuje divákům pohled na práci zpravodajů, atmosféru doby v USA i na japonských ostrovech. Pro zvýšení autentičnosti děj filmu doplňují autentické dobové záběry.

1. Zázrak u Midway
Děj filmu začíná již v úvodních titulcích, na jejich pozadí běží záběry z dobového propagandisticky-dokumentárního záznamu Doolitlova náletu na Tokio, provedeném letkou B-25 Mitchel z letadlové lodi Hornet. Díky němu dostal admirál IsorokuJamamoto(ToširóMifune) zelenou k provedení jeho plánu vnutit rozhodující bitvu americkému loďstvu a zničit ho, zejména amerických letadlových lodí, čímž by následně Japonsko ovládlo Tichý oceán a přinutilo by Spojené státy k míru.
Děj se poté přenáší z Jamamotovy zahrady do Honolulu, kde poukazuje na velmi podstatnou okolnost, totiž, že Američané rozluštili japonské námořní kódy. To jim pak umožnilo zjistit, kde a víceméně i s jakou silou Jamamoto svůj útok plánuje. Zde se seznamujeme s hlavní postavou příběhu kapitánem MatthewemGarthem, představovanou pro Američany doslova ikonickým hercem CharltonemHestonem.
O chvíli později už režisér servíruje pohled (barevný dobový) na flotu v hirošimském zálivu a poté diskusi nad Jamamotovým plánem, který po strategicko-štání linii rozpracoval kapitán Kurošima, jeden z nejlepších japonských stratégů. Debata naznačuje hlavní problémy dvou simultánních útoků: jednoho klamného na Aleuty a druhého, skutečného, na atol Midway: složitost plánu, předpoklad zničení obrany ostrova i případné následky neúspěchu, plynoucí z masivního průmyslového potenciálu USA – tedy porážku císařství. Jamamoto zde proto říká, že jedinou možností, jak v Pacifiku zvítězit, je zničit loďstvo USA u dotyčného atolu.
Poté následuje setkání kpt. Gartha a admirála ChesteraNimitze (Henry Fonda). Během debaty v autě vysvětluje zpravodajec, jak identifikovaly Midway podle rok starého hlášení pilota, který přelétával „nedaleko bodu AF,“ přičemž po analýze dospěli k přesvědčení, že se jedná právě o daný atol. Přičemž je navrženo ověření domněnky zasláním falešné zprávy o poruše úpravny vody na ostrov, kterou měli spojaři odvysílat na velitelství v otevřeném vysílání. Pokud se ji podaří zachytit jako soubor hlášení z AF, je tím potvrzeno, že se jedná právě o inkriminovaný cíl. Tím je de facto řečeno vše důležité po zpravodajské linii, příběhu, tvořící předehru samotného dramatu.
Popis japonského plánu útoku je notoricky známý, a i ve filmu je debatě na strategickou mapou věnováno jen málo prostoru, který je ovšem dostačující, jelikož útok postupně ukazuje samotný děj filmu.
K oklamání nepřítele chtěli Japonci klamně zaútočit nejprve na Aleuty a odlákatamerické letadlové lodě na sever. O den později měly japonské letadlové lodi zničit leteckou základnu na Midway a ostrov obsadit. Zároveň počítali s tím, že až Američané poznají, oč japonským stratégům doopravdy šlo, pošlou k atolu své hlavní síly, včetně letadlových lodí. S těmi si pak měl japonský 1. úderný svaz letadlových lodí poradit. Tím Japonci chtěli dosáhnout dvojnásobného vítězství. Získat pro sebe strategický atolMidway a definitivně zničit americkou tichomořskou flotilu.
Jamamotona dosažení svého cílepoužil dosud nevídaný počet válečných lodí: 8 letadlových lodí, 4 těžké a 4 lehké, 11 bitevních lodí, 22 křižníků a 66 torpédoborců. Hladinové loďstvo rozdělil do pěti svazů.
Hlavní skupinou mělo být šest letadlových lodí 1. úderného svazu viceadmirála ČúičiNaguma (James Shigeta), v minulosti použité při útoku naPearlHarbor. Nagumoale mohl využít pouze čtyři z nich. Šókaku byla poškozena během bitvy v Korálovém moři a Zuikakutamtéž ztratila tolik pilotů, že je nebylo Japonsko schopno nahradit.
Kaga, Hirjú a Sorjú v čele s vlajkovou Nagumovou lodí Akagitak zůstaly jedinými letadlovými loděmi, které se mohly bojů u Midwayúčastnit. Mimo to měly důležitou roli sehrát Invazní svaz pro Midway viceadmirála NobutakeKondōa (ConradYama)a Severní svaz viceadmirála Hósógaji, určený k útoku na Aleuty.
Hlavní japonský svaz pod velením Jamamota nakonec do boje nezasáhl. A sám admirál, ač vrchní velitel, během bitvy mohl pouze sledovat, jak řídí bitvu Nagumo, bez možnosti nějak opravit chyby svého podřízeného.[3]
Plán byl založen na okamžiku překvapení a předpokladu že admirál Nimitz své lodě rozmístí k ochraně své nejcennější základny, Havaje.
Nutno říci, že se tu objevuje v pohledech na vojenskou základnu na Midway zajímavá podrobnost výstroje: americká stráž má na hlavě britskou helmu, proslulý „ocelový klobouk“.
Děj se poté zaznamenává pochybnosti na americké straně, zda je Midway skutečný cíl útoku i domněnku, že se ve skutečnosti Japonci blafují a chtějí vlákat americkou flotilu do léčky a zničit ji (což chtěli) a pokusí obsadit Aleuty (což nechtěli).
Objevují se i detaily o nemocech zkušených bojových velitelů u Japonců, případně admirála Williama F. Halseyho (Robert Mitchum), jehož nahradil Raymond A. Spruance.
Po peripetiích kolem zamilovaného pilota wildcatuToma Gartha ml. se konečně přesouvá děj na moře a k Midway. Nervozita během pátrání Catalin po japonské flotile, Jamamotův vztek z náhod, které komplikují jeho výpravu: neuskutečněný letecký průzkum, bouře. Nuda pilotů průzkumných flyingboatů. Odhalení japonské flotily. Celkem reálný pohled na „ticho před bouří“. Formování k boji.
Americké síly byly Japonci dokonale přečísleny. Admirál Nimitz, velitel tichomořské flotily, rozdělil proto své hladinové loďstvo do dvou svazů. Jednak 5 křižníků a 10 torpédoborců poslal pod velením kontradmirála Theobalda na obranu Aleut. Zbývající síly, tedy 3 letadlové lodi, 8 křižníků a 17 torpédoborců poslal k Midway, aby čelily Jamamotovu útoku. Bohužel, viceadmirál Halsey (Robert Mitchum) trpěl jakousi kožní chorobou, roztomilé byly jeho stesky, že nevidí z nemocničního pokoje do přístavu a požadavek na pokácení palmy, jež výhledu brání.
Na svůj post ovšem navrhl dosavadního velitele doprovodných křižníků kontradmirála Spruance (Glenn Ford). Navíc se Nimitz potýkals potížemi kolem letadlových lodí. Měl plně funkční Enterprise a Hornet, ale poškozenou Saratogutou dobou opravovala loděnice ve Spojených státech a k Midway dorazila až po bitvě. Poslední, Yorktown, jak bylo řečeno v předchozích řádcích, byl těžce poškozen v Korálovém moři. Naštěstí doplul až do PearlHarboru. Nimitz rozkázal loděnici, aby zkrátila tříměsíční opravu do tří dnů. Což se podařilo a překvapení, jež zahráli japonští herci ve svých rolích, bylo jistě i ve skutečnosti stejně velké, jako ve filmu.
Síly pro Midway rozdělil Nimitz na operační svaz TF 16 s Enterprise a Hornetemjemuž velel Spruance, operační svaz TF 17 s Yorktownem jemuž velel vítěz z Korálového moře kontradmirál Frank Jack Fletcher (Robert Webber).[4]
Tvůrci filmu dovedně pokryli historické reálie a nedostatek použitelné techniky, případě triků skvěle vyrovnali dokonalým střihem. Skvěle využívali dobových barevných dokumentů. Ty zařazovali do bojových scén a jediné, co prozradilo, že se nejedná o hranou scénu, byla zrnitost filmového materiálu. Diváka až zamrazí, když si uvědomí, že v tom letounu, sekaného na cucky protileteckou municí, prokládanou stopovkami, sedí skutečný pilot.Případně, že ta planoucí loď na obzoru je skutečná Akagi a že v ní umírá výkvět japonského námořnictva. Umocňuje to divácký zážitek, ale zároveň upozorňuje, že příběh na plátně není fantazií tvůrce, ale skutečná dějinná událost.
Co se použité bojové techniky týká, k vidění byly povětšinou skutečná dobová letadla: wildcaty, zera, dauntlessy, betty a další. A také Enterprise, Hornet, dokonce i potopený Yorktown, či legendární Jamato.  Buď v době natáčení stále ještě brázdily oceány a pokud ne, jejich záznam se nacházel ve filmových archivech z 2. světové války a byl tvůrci použit ve filmu o zázraku u Midway.
Realismu ději dodává i ztvárnění nepříjemností, s nimiž se vojáci potkávají od chvíle, kdy lidstvo zjistilo, že nejlepším způsobem, jak zredukovat populaci, je navzájem se pobít. Totiž potíže s vojenským erárem. Nefungující vysílačky na palubě průzkumného japonského letounu, pátrajícího po amerických letadlových lodích. Vadné elektrické spínače, které pošlou torpédo do vody předčasně na amerických dauntlessech.
Ale také vypjaté emoce, jež kolikrát v noci před bojem člověku nedovolí spát.

Závěr
Chtěl-li bych někomu promítnout film přesný co do dobových reálií, dějinných událostí, i použitých záběrů téměř přesný a zároveň ho pobavit, sáhl bych po bitvě u Midway spíš, než po Tora! Tora! Tora!, které je pro normálního diváka poněkud rozvláčné. Film má spád, dobové dokumenty mu dodávají realističnost a pokrývá to nejdůležitější, jež se k neuvěřitelnému vítězství USA váže.
Lze říci, že Bitva o Midway patří k nejlépe zpracovaným válečným filmům v historii kinematografie, společně s Tora! Tora! Tora!, kterým se inspiroval a který jinak pojal děj o něco komplexněji.

Literatura, on-line zdroje
Miloš HUBÁČEK, Pacifik v plamenech, Praha 1990.
Micuo FUČIDA - Masatake OKUMIYA, Midway, rozhodující bitva v Pacifiku, Praha 1990.




[2]Micuo FUČIDA - Masatake OKUMIYA, Midway, rozhodující bitva v Pacifiku, Praha 1990.
[3]Miloš HUBÁČEK, Pacifik v plamenech, Praha 1990, s. 324 – 488.
[4] Tamtéž.

Žádné komentáře:

Okomentovat